Cada any, gràcies a la fantàstica selecció de migmetratges d’Amalgama descobrim històries increïbles que, d’una altra manera, no podríem haver conegut. En moltes ocasions, eixes històries estan perlades de personatges extraordinaris. És el cas de la dona que protagonitza ‘Reconstitution d’unes scéne de chasse’ (‘Reconstruction of a hunting scene’, 2019), i que està darrere del famós pseudònim Jeanne de Berg: la dominatrix més famosa de França.

 

 

Jeanne de Berg és el centre de la primera pel·lícula de l’escriptora, dramaturga, filòsofa i directora francesa Patricia Allio. Es el pseudònim que Catherine Robbe-Grillet (1930) utilitza des de fa dècades per a desenvolupar les seues emblemàtiques escenes de sadomasoquisme. Com Jean de Berg (versió masculina del nom) va publicar la seua primera novel·la: malgrat això, ‘L’Image’ (Éditions de Minuit, 1956) va continuar sent censurada pel seu contingut eròtic i sadomasoquista. Ningú podia imaginar, en aquella època, que hi havia una dona darrer d’aquell nom. Anys més tard, en 1975, el director Radley Metzger va adaptar la novel·la al cinema amb ‘The Image’ (‘The Punishment of Anne’).

 

Trenta anys després de la seua primer incursió literària, en plena dècada dels 80, Catherine Robbe-Grillet va deixar caure l’ena i l’e del seu pseudònim per a publicar el seu segon llibre. En 1985, ‘Cérémonies de femmes’ (Éditions Grasset) va ser el salt definitiu a l’esfera pública de Jeanne de Berg com a organitzadora de les cerimònies temàtiques de BDSM (Bondage, Disciplina, Dominació, Submissió, Masoquisme) més rellevants de França. Amb elles, celebrades en actes privats, es defineix com una directora d’orquestra o escenògrafa, tal com va reconéixer en una entrevista de 2014 en El País.

 

‘Reconstitution d’unes scéne de chasse’ és l’última mostra de la seua positiva relació amb el cinema. Des de 1963, Jeanne de Berg consta en la llista d’intèrprets d’una dotzena de pel·lícules; moltes d’elles, dirigides entre els anys 60 i 70 pel seu marit, Alain Robbe-Grillet. La seua última aparició cinematogràfica abans del migmetratge de Patricia Allio és ‘La Cérémonie’, un documental de la directora sueca Lina Mannheimer centrat en els seus més de 80 anys de vida.