Aprofitant el vincle de La Cabina amb València Capital Mundial del Disseny 2022 (WDC 2022), hem pensat a parlar amb el seu director general. Dóna la casualitat que Xavi Calvo, a més, és part de la història més recent del festival i peça fonamental en els primers passos del Premi al Millor Cartell que es va instaurar en l’edició de 2016. En aquells dies ell va ser jurat d’aqueix premi. No digueu que no és l’excusa perfecta per a fer balanç d’aquests cinc anys d’una decisió pionera amb una de les veus més autoritzades que es poden trobar hui dia sobre disseny i comunicació.

En 2016 es va crear el Premi al Millor Cartell. Com valores la creació de la categoria respecte al reconeixement del disseny?
Definitivament positiu, una aliança entre cinema i disseny que demostra una gran aportació cultural. Al disseny li serveix aquest reconeixement a més per a entendre’s com una disciplina necessària en la indústria en general i de manera transversal.

És una bona notícia, tant per a València Capital del Disseny, com per al disseny en general, que es consolide aquest premi, no?
La Cabina va ser pionera en aquest terreny, el d’incloure el disseny en el palmarés d’un festival de cinema, i que es consolide suposa una reivindicació de pes pel que hauria de ser una cosa normal.

És una cosa, a més, que vas viure molt de prop. Com recordes les teues participacions com a jurat?
Era un territori verge, acostumat a jurats o festivals de disseny per a dissenyadors on veus una vegada i una altra les mateixes candidatures, en La Cabina ens enfrontàvem a peces que no havíem vist abans i els autors de les quals desconeixíem, amb una interessantíssima varietat cultural. Era emocionant descobrir tants dissenys per primera vegada.

Recordes algun cartell en particular que t’impactara?
El guanyador del primer any en què va haver-hi premi al Millor Cartell (‘Limbo’, d’Antonis Kalagkatsis), record fins i tot com ho tractem des de la sala de la Nau en la qual estàvem reunits.

 

 

A més, clar, en 2011 Estudio Menta es va encarregar dels cartells del festival. Com va ser aquell projecte?
Ja ho hem parlat en alguna conferència, amb el que sóc totalment sincer en repetir que aquell encàrrec va suposar un dels millors casos que vam tindre en l’estudi. Era un autèntic repte, tractar el cartell de La Cabina com una solució des del disseny i no des de la il·lustració com es feia, ja que necessitàvem un discurs, un relat amb el qual explicàrem què era un migmetratge, per a a més servir d’eina promocional al festival. És a dir, un treball de didàctica i de reclam. Fa una dècada ja, i estem molt satisfets del resultat.

Des de la teua amplíssima experiència en disseny gràfic i comunicació, com valores el treball del festival pel que fa a la seua imatge?
Tenint en compte que la presentació any rere any del cartell ja és un esdeveniment en l’agenda i que alça moltíssima expectació, ja no és la meua valoració, sinó que objectivament s’estan fent les coses molt bé en aquest sentit. Com a dissenyador, contentíssim que es consolide aquesta cura des de la cultura pel disseny d’un format tan bonic com el cartell.

Tens algun cartell favorit?
Que difícil! És com entrar a triar entre tot un museu de la il·lustració.

Creus que al cinema es valora suficient el disseny?
No. No obstant això és una reivindicació que cala molt des de la didàctica. Quan expliquem tot el valor que aporta el bon disseny d’un cartell a una pel·lícula, no sols com a promoció sinó per a generar un imaginari i introduir part de la història a l’espectador, sol entendre’s fàcilment. Al nostre país encara no hi ha una cultura del disseny que permeta valorar de primeres aquest tipus de treballs, però estem avançant molt.

Què li diries a algú que ha entrat a la web del festival i, llegint aquesta entrevista, es pregunta què és València Capital Mundial del Disseny 2022?
València Capital Mundial del Disseny 2022 és un programa molt didàctic d’activitats i projectes al voltant del disseny per a precisament contribuir a una cultura general en disseny, però és també una oportunitat per a molts sectors per a explicar com són més competitius gràcies al disseny, i suposa a més un moment clau perquè l’administració pública desenvolupe estratègies urbanes, de sostenibilitat, de turisme, de comerç o d’igualtat per a aplicar el disseny contribuint a fer-nos la vida millor a la ciutadania.