El Festival Internacional de Migmetratges de València, La Cabina, torna amb moltes novetats. Aquesta dotzena edició s’inaugurarà el dia 21 de novembre a les onze i mitja de la nit amb un acte al Centre Cultural La Nau de la Universitat de València conduït per Maria Fuster. Des del 21 es viuran huit dies del millor cinema de 30 i 60 minuts que inundarà València en diferents seccions.
Onze pel·lícules formen la secció Amalgama. Sara Mansanet, directora del festival, destaca que s’hi plantegen debats com la difícil acceptació de l’homosexualitat en una societat catòlica i conservadora com la polonesa, la relació amorosa entre humans i no humans al Japó, també la política i la denúncia social, amb un paper important.
En la secció oficial, en què competeixen 15 migmetratges de països i territoris, com França, Hong Kong, Suècia, Alemanya, els Estats Units, l’Argentina, Algèria, el Canadà, Itàlia i Grècia, “un n’és estrena europea: Éléonore, del canadenc Martin Rodolphe Villeneuve, i 11 són estrenes a Espanya, alguns provinents directament de festivals com Venècia o Canes. És el cas d’Ultra Pulpe (Bertrand Mandico), Journey Through a Body (Camille Degeye) o Electric Swan, de Konstantina Kotzamani.
Seccions i activitats paral·leles
El Centre Cultural La Nau es converteix en la seu principal de La Cabina. A més de la inauguració i clausura, acull la secció de competició Amalgama, quasi la totalitat de les seccions paral·leles: Inèdits, AulaCabina, Videopoesia, la nova sessió Matinal en família i Visuals.
Inèdits manté la seua aposta per les projeccions de migmetratges de cineastes consagrats. El 2019 es presenten cinc pel·lícules de directores tan destacades com ara Helena Taberna, Suzie Templeton o Barbara Hammer, a més de recuperar treballs de François Truffaut o Jonas Mekas.
L’educació en l’audiovisual continua sent de gran importància per a La Cabina, prova d’això és que la seua secció AulaCabina afegeix sessions perquè major quantitat d’estudiants de secundària i batxillerat puguen assistir a La Nau en jornades matinals i gaudisquen d’una selecció de migmetratges dins d’un context didàctic adaptat que els permetran ampliar els seus coneixements sobre la indústria i els oficis del cinema.
El punt musical el tornarà a posar enguany la secció Visuals, que canvia de seu i s’emplaçarà a la sala Matilde Salvador de La Nau. Dos grups valencians (Amatria i Wisemen Project), que incorporaran visuals en les seues actuacions, oferiran un concert el dia 28 de novembre. Sumaran així la potència de la imatge a la música en directe. Aquesta activitat, ja consolidada dins del festival, confirma el seu èxit amb una llista d’espera a través del web del festival, ja que no queden entrades disponibles.
Un tros de València en el trofeu de La Cabina 2019
També hui s’ha presentat el trofeu que l’artesana del vidre Sara Sorribes ha creat per a la dotzena edició del festival. “Ha sigut tot un honor poder realitzar aquest trofeu amb total llibertat. Les úniques pautes que Sara Mansanet em va donar van ser els conceptes de ‘temps, València i el teu art’. En aquest sentit, el que he fet és un tribut als 100 anys de l’empresa Sorribes realitzant rellotges d’arena i li vaig posar arena de la Malva-rosa”, confessa l’artista. “Qui s’emporte aquest trofeu s’emportarà una part de mi i de València”, afegeix.
Vidrio Sorribes va ser fundada el 1920 i ja fa més de 20 anys que Sara Sorribes, tercera generació d’artesans del vidre a València, forma part de l’empresa. Va ser el 2011 quan va començar el seu camí en solitari al capdavant de l’empresa que continua activa gràcies a la seua capacitat de reinventar-se i, alhora, al seu compromís amb l’ofici i la tradició. L’equilibri entre tradició i avantguarda és la raó dels seus assoliments i els seus reconeixements, com el premi Dona Artesana de la Comunitat Valenciana 2015 o la nominació com a finalista en els Premis Nacionals d’Artesania 2010.