La Secció Oficial de La Cabina no deixa de sorprendre’ns. Any rere any. No falla. Darrere de totes les extraordinàries històries seleccionades sempre sol haver-hi, a més, personatges a l’altura dels migmetratges. És el cas dels directors de ‘Mords-les’, l’estrena mundial del qual serà la projecció en la XIII edición de La Cabina. Benoît Delépine (conegut a França per la seua participació al ja clàssic programa dels guinyols) i Gustave Kervern (actor i guionista amb ampli recorregut) tenen un enorme historial treballant en equip que es remunta als començaments de l’any 2000. Repassem algunes fites de la seua carrera junts per a fer una mica de justícia respecte a la seua fructífera relació cinematogràfica.
Aaltra (2004)
La primera de les seues moltes pel·lícules junts marca el camí per a les que estarien per arribar després. ‘Aaltra’ és una road movie escrita, dirigida i protagonitzada per ells mateixos en la qual dos personatges que s’odien a mort viatgen fins a Finlàndia per a denunciar a l’empresa que els ha condemnat a la cadira de rodes. En 2004 van estrenar el seu palmarés amb el FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique), i el Joseph-Plateau a la Millor Pel·lícula Belga en 2005.
Louise-Michel (2008)
En ‘Louise-Michel’, Delépine y Kervern van tornar a la seua associació, però aquesta vegada es van apartar dels papers protagonistes (després d’haver repetit fórmula en ‘Avida’, dos anys abans). Yolande Moreau y Bouli Lanners lideren una història amb la qual la parella de directors (i guionistes) van aconseguir l’Amphore d’Or en el Festival de Cinema de Grolandais, el Premi al Millor Guió en el Festival de Sant Sebastià i un Premi Especial per l’originalitat de la pel·lícula en el Festival Internacional de Cinema Independent de Sundance.
Le Grand Soir (2012)
“Anàrquica, absurda, genial, ridícula, tot a la vegada”. D’aquesta manera la qualificaba una crítica a 2012. Un altre encontre entre Kervern i Delépine, que tornen a cedir el protagonisme: Albert Dupontel iBenoît Poelvoorde són dos germans, un comercial i l’altre punk, que es troben quan el primer perd el seu treball. El paper de la mare és interpretat per l’artista Brigitte Fontaine, protagonista de ‘Mords-Les’ (Secció Oficial, 2020). ‘Le Grand Soir’ es va emportar el Premi Especial del Jurat en la secció Un Certain Regard del Festival de Cannes en 2012.
‘Near Death Experience’ (2014)
‘Near Death Experience’ és un dels més extravagants projectes de Benoît Delépine i Gustave Kervern. I ja és. La pel·lícula, protagonitzada per l’escriptor Michel Houellebecq, es centra en la vida d’un oficinista de 56 anys que creu entendre un senyal per a llançar-se a la muntanya amb la convicció d’acabar amb la seua trista vida. “Inclassificable entre el poema visual i el monòleg il·luminat”, va escriure el periodista Luis Martínez al Festival de Cine de Venecia en 2014.
‘Effacer l’historique’ (2020)
‘Mords-Les’ és l’últim projecte del duo Kervern-Delépine, però no és l’únic en aquest estrany 2020. ‘Effacer l’historique’ (‘Esborrar l’historial’), que torna a incloure a Houellebecq en un elenc encapçalat per Blanche Gardin, Corinne Masiero iDenis Podalydès, és una comèdia àcida amb la qual es critica l’imperi de les xarxes socials. La pel·lícula va rebre l’Ós de Plata Especial en la 70a edició de la Berlinale.