LA NAU · DIVENDRES 17 (20H) | DIMECRES 22 (20H)

Les dues pel·lícules d’aquesta sessió tenen en comú el fet de focalitzar en imatges alienes (home movies en el primer cas i una curiosa pintura anònima en el segon) per a fer-les “parlar” mitjançant diferents estratègies.

 

simba1

La primera, ‘Simba in NY’, del jove realitzador alemany Tobias Sauer, és una espècie de fals documental amb regust vintage, construït a partir d’una ingent selecció de fragments de pel·lícules domèstiques i amateur nord-americanes. Una veu en off femenina relata la història del protagonista, que va perdre a la seua mare a una edat primerenca i sempre es va identificar amb els personatges orfes de Disney. La narració barreja la seua història personal amb la història d’uns EUA fascinants i mítics, encara que no obvia els aspectes més foscos. En l’atractiu de les imatges antigues radica sobretot l’interès d’aquest exemple de found footage o cinema sense càmera, en el qual aquestes es posen al servei de la història gràcies a una l’hàbil operació cohesiva de muntatge.

 

LeSaphir_10 - copieCom ‘Los mutantes’, ‘Le Saphir de Saint Louis’, la segona peça del programa, també és una pel·lícula per encàrrec resolta amb llibertat i segell personal. Per a commemorar el seu desè aniversari, el festival de cinema de la Rochelle va demanar al cineasta José Luis Guerín que fera un documental sobre la catedral d’eixa ciutat, que a priori no destaca per la seua bellesa ni per altres atributs. Guerin filma l’edifici, la llum… però prompte es centra en allò més interessant: una xicoteta pintura que penja en la capella entre una multitud d’exvotos de la marina mercant. El quadre que atrapa la mirada i l’interès del cineasta remet a la tragèdia del Saphir en el segle XVIII, una goleta negrera que va estar encallada llarg temps en aigües intertropicals amb 271 esclaus i 30 membres de la tripulació a bord. Aquesta imatge li dóna motiu per a referir-se al colonialisme i esclavitud i dotar així a aquest assaig fílmic d’una dimensió històrica que va molt més allà que el simple retrat d’una catedral.