Quan una porta es tanca, una altra s’obrirà. Val. Però, llavors, això significa automàticament que quan una porta s’obri, una altra s’ha tancat. No? Per sort les carreres cinematogràfiques no funcionen amb eixa equivalència tan barata: trajectòries més llargues que el regnat d’Isabel II poden conviure amb unes altres que arranquen sense por d’extingir-se de sobte, com una bombeta que deixa de funcionar sense saber molt per què. Cada any en La Cabina tenim exemples d’aquesta convivència natural, i aquesta edició no serà diferent.

La indústria del migmetratge sempre permet molt més aquestes amables coincidències. En la XV edició de La Cabina trobem, per exemple, l’últim paper de Norberto Arribas a la pel·lícula d’Alfredo Picazo ‘Cuando se hundieron las formas puras’ (Secció Oficial 2022). El seu cas és, probablement, el més interessant i divertit d’enguany. Norberto porta participant de manera intermitent en curts, sèries, llargmetratges i migmetratges des de 1962. Facen els seus càlculs. A més, en tots aquests anys ha compaginat la seua faceta d’actor amb la d’arquitecte… i metge!

Similar és el cas de Dorota Pomykala. No en la seua dispersió professional, però sí en la seua experiència. L’actriu polonesa nascuda en 1956 ha vist com el seu nom ha aparegut en els crèdits de més de mig centenar de pel·lícules, sèries i obres de teatre. Pomykala, que porta actuant des de 1978 i enguany ha estrenat el seu últim llargmetratge amb paper protagonista (‘Woman on the Roof’), participarà en la Secció Oficial de La Cabina amb ‘The Dress’, de Tadeusz Lysiak.

Però les portes continuen obrint-se i, al costat d’ells, la selecció de migmetratges d’enguany ofereix també prometedores carreres que acaben d’arrancar. Per a Anna Dzieduszycka (1990), que comparteix pantalla amb Pomykala en ‘*The Dress’, és el tercer projecte en el qual participa. Aquesta meravellosa dualitat s’emporta al paroxisme en ‘Cuerdas’ (Estíbaliz Urresola Solagure, 2022), on Begoña Suárez coincideix amb Jone Laspiur; la primera amb 91 anys i sense experiència com a actriu professional, i la segona nascuda en 1995 i amb una carrera que va arrancar en 2020 amb ‘Akelarre’.

 

A això cal sumar, per exemple, el casting complet de ‘Des Jeunes Filles Enterrent Leur Vie’ (Maïté Sonnet, 2022) amb Luna Carpiaux, Aloïse Sauvage o Natacha Krief, o la protagonista de ‘Save It’ (Amira Duynhouwer, 2021), Sara Afiba. Aquests i molts altres fan d’una altra edició de La Cabina en la qual experiència i joventut coincideixen obrint portes (sense tancar cap altra) en un mateix pla: el del present.