La Cabina – Festival Internacional de Mediometrajes de València encara la seua desena edició amb una gran gala d’inauguració que se celebrarà el dimarts 14 de novembre a les 20 h en el Palau de la Música. Les projeccions arrancaran el dijous 16 i, durant 10 dies, el millor cinema d’entre 30 i 60 minuts inundarà la ciutat. Enguany són varis els plats forts que conformen les seccions a competició (Secció Oficial i Amalgama). Entre ells està el migmetratge valencià que formarà part de Secció Oficial, ‘Grafiti’ (Lluís Quílez. Espanya, 2015), que va estar nominat als Goya 2017 i en l’avantsala dels Oscar en aquest mateix any. A més, també formarà part de Secció Oficial la nord-americana Tokyo Project, dirigida per Richard Shepard -guanyador d’un Emmy per l’adreça del capítol pilot de “Ugly Betty” i director de diversos episodis de la sèrie “Girls”-, produïda per Lena Dunham i protagonitzada per Elisabeth Moss (“Mad Men” i “The Handmaid’s Tale”, paper pel qual va guanyar recentment el Premi Emmy a Millor Actriu) i Ebon Moss-Bachrach (“Girls”). Aquesta projecció suposarà l’estrena a Espanya en pantalla gran.
La Cabina compleix deu anys demostrant la seua consolidació com a festival de migetratges i fent de València referència internacional del cinema d’aquest format. Prova d’açò és la gran quantitat de pel·lícules rebudes (409), de les quals s’han seleccionat 24 de 13 nacionalitats diferents (Cuba, Alemanya, Espanya, França, Brasil, Àustria, Finlàndia, Bèlgica, Polònia, Holanda, Japó, Estats Units i el Marroc) per a la seua Secció Oficial. Els membres del jurat, format per professionals del món del cinema i la cultura, decidiran els premis de les diferents categories: Millor migmetratge, director, guió, actor, actriu, fotografia i música.
Les 34 pel·lícules que conformen les dues seccions demostren una gran qualitat cinematogràfica. Crepúsculo (Juan Pablo Daranas Molina. Cuba, 2015), per exemple, és un bell i poètic relat sobre dos personatges magnètics i creïbles que recorda estèticament a Jodorowsky. Grafiti (Lluís Quílez. Espanya, 2015) és un drama post-apocalíptic que ja ha collit diversos premis, nominat als Goya i en l’avantsala dels Oscar en 2017. Me and My Father (Aleksander Pietrzak. Polònia, 2017) és un amable retrat paternofilial que torna sobre el tema de l’Alzheimer i la vellesa amb delicadesa i tacte; el seu director, Aleksander Pietrzak, ha sigut ajudant de direcció en la pel·lícula El Puente de los Espías de Steven Spielberg, i està perfectament protagonitzat per l’actor de Magma, migmetratge que ja va estar en La Cabina VII. Tard dans la nuit (Thomas Devouge. França, 2016) és un més que competent drama adolescent, tocat per l’ombra de Xavier Dolan (hi ha escenes musicals dignes d’ell).
Un altre exemple de la qualitat dels films i professionals que passen per la Cabina ho tenim en Body (França, 2016) la directora del qual, Léonor Serraille, s’ha alçat amb el premi Caméra d’Or en el Festival de Cannes de 2017. Alguns dels migmetratges de Secció Oficial han passat per diversos festivals internacionals i han collit premis com: An Autobiography, que va rebre el Premi del Públic en el Festival de Nous Directors de Vermont, a Estats Units; Chasse Royale, Premi a migmetratge en la Quinzena de Realitzadors de Cannes 2016, entre molts altres guardons; Cómplices, Millor Curtmetratge, Director, Actor, Banda Sonora i Fotografia en el Festival de Cinema de Hollywood L.A.; i un llarg etcètera.
En Amalgama s’han seleccionat 10 films i destaca la gran participació d’Espanya, 5 pel·lícules en règim de producció i 4 coproduccions amb països com França, Xile, Índia i Bèlgica. És a dir, un total de 9 migmetratges del total dels 10 seleccionats. Alemanya és l’altre país que participa en Amalgama produint el film Simba in NY.
La Secció Amalgama, consagrada a pel·lícules de no-ficció i altres llenguatges: documental creatiu, cinema experimental, video-art, videoclip…, va agafant força any rere any gràcies a la qualitat de les seues obres seleccionades. En aquesta ocasió, són 10 els migmetratges que formen part d’aquesta secció que serà projectada en l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau. Entre elles destaca el film coproduït per Espanya i Índia Fifty Rupees Only, dirigit per Nagore Eceiza, i que va guanyar el Premi a Millor documental en la passada edició del Festival de Màlaga. El film parla sobre la difícil situació que moltes joves a Índia tenen que patir a causa dels matrimonis concertats. El migmetratge també serà projectat el dia que la Universitat de València celebra la jornada internacional contra la violència de gènere.
També comptarem amb Los mutantes, la nova pel·lícula de Gabriel Azorín, que ja va estar en La Cabina VI amb el seu migmetratge Los Galgos.
La X edició de La Cabina – Festival Internacional de Mediometrajes de València està organitzada pel Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, el Institut Valencià de Cultura, Conselleria de Cultura a través de la Direcció general de Cultura i Patrimoni, el Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana i la Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme. Compta així mateix amb la col·laboració de l’Ajuntament de València, Palau de la Música i el patrocini oficial de Cervesa Turia i Caixa Popular.