Pierre Mouzannar (‘An Arabian Night’, 2020) va completar els seus estudis de direcció cinematogràfica a Londres, on ha passat els últims anys de la seua vida; a més, als seus 22 anys ja ha treballat en projectes televisius i comercials a Rio de Janeiro o París. No obstant això, Mouzannar mai ha descurat els seus vincles amb Beirut, la seua ciutat d’origen, i el Líban en general, amb els quals manté una relació indestructible. Fins i tot va ser un altaveu de la famosa Revolució d’Octubre, que va eixir al carrer en 2019 per a protestar contra la corrupció del govern de Saad Hariri. El compromís de Mouzannar amb els seus orígens ens permet accedir a una xicoteta radiografia del país (i la seua capital) a partir d’una sèrie de vídeos en els quals es limita a observar des de diferents angles.

 

Càmera al volant

Càmera en mà, Mouzannar es passeja amb cotxe pel Líban com si fóra una habitant més que viatja per carretera. La gravació, que s’allarga durant més de 20 minuts, recull diferents escenes i actors quotidians a partir de tres premisses: que cap dels seus protagonistes saberen que estaven sent gravats, que no existira edició de cap mena perquè el vídeo simplement fóra testimoni pur i dur, i que la música que acompanya al vídeo fóra la que eixia dels altaveus del cotxe de Mouzannar (en mode aleatori). “El vídeo és una simple i modesta experimentació sobre l’observació. Sota el clar títol de ‘Camera au volant’, és un intent de distorsionar la realitat i reclamar-la per a fer-la més vertadera”.

One place, one minute, one shot

En aquesta ocasió, el director de ‘An Arabian Night’ comparteix un vídeo d’un poc menys d’un minut. Es tracta d’un gravació amb el seu propi mòbil, de nou sense editar i batejat com ‘Beirut Drawing #1’, en la qual fixa la seua atenció en una acadèmia de ballet de la capital libanesa en plena nit.

 

Els districtes de Beirut: toma 1

Al tercer vídeo, Mouzannar torna a la premissa de ‘Camera au volant’ i es dedica a donar testimoni d’escenes quotidianes que es desenvolupen un dia qualsevol a Beirut. Sense despegarse de la càmera, aquesta vegada fora del cotxe, la gravació mostra la ciutat sense filtres, sense edició i sense música que l’acompanye. Només al final, quan el director dóna amb un grup de xiquets que juguen al carrer, sona un piano que acompanya a la imatge fins al tancament. És el primer vídeo d’una sèrie anomenada ‘Districts of Beirut’.

 

Pierre Mouzannar participa a la Secció Oficial de La Cabina 2020 amb el seu migmetratge ‘An Arabian Night’ (2020), i pots consultar la seua projecció en el programa de la nostra web.